6-daagse masterclass: mens-zijn in het docentschap
“Je hoeft niets toe te voegen aan jezelf om een betekenisvolle docent te zijn – je mag juist meer van jezelf toelaten.”
We herkennen het allemaal: het verschil tussen een les waarin we routinematig ons programma draaien, en een moment waarin we écht aanwezig zijn – met ons hoofd én ons hart. Studenten voelen dat verschil haarfijn aan. Zeker nu, in een tijd waarin velen van hen worstelen met mentale druk, onzekerheid en een gevoel van vervreemding, is de behoefte aan oprechte menselijke verbinding groter dan ooit.
Onderwijs is meer dan het overdragen van kennis. Het is een ontmoeting van mens tot mens. En elke echte ontmoeting begint met de moed om jezelf te laten zien – ook als dat spannend is. Ook als het betekent dat we onze twijfels laten zien, onze emoties toelaten, of even niet zeker weten wat het juiste is. In deze 6-daagse masterclass (verdeeld over 3 blokken van 2 dagen met overnachting) word je stap voor stap meegenomen in een beweging die uitnodigt tot meer menselijkheid in het onderwijs. Niet door iets extra’s aan jezelf toe te voegen, maar juist door meer ruimte te geven aan wie je al bent. Dat is waar betekenisvol onderwijs begint.
Voor wie?
Voor docenten, trainers, begeleiders, lerarenopleiders en onderwijsprofessionals in mbo, hbo of wo, die verlangen naar verdieping, menselijkheid en betekenis in hun onderwijspraktijk.
Wat kun je verwachten?
In deze masterclass wordt je uitgenodigd om stil te staan bij wie jij bent als docent. Niet om nóg effectiever te worden, maar om te zijn wie je bent. Want het verschil in het onderwijs maak jij, met jouw aandacht, je empathie en je moed om echt contact te maken.
Thema’s per blok
Blok 1 Overleven en ont-moeten
In dit blok ervaar je hoe affectieve én rationele vermogens samenkomen. Je maakt een reis naar binnen; naar bewustwording van je eigen grondpatroon. En dat is tevens het fundament voor betekenisvol contact. Door lichaamsbewustzijn herken je hoe gevoelens en lichamelijke signalen je communicatie en lesgeven beïnvloeden, en leer je je gevoelens in te zetten als krachtbron voor echt contact.
Thema’s:
• Durven staan voor je eigen-heid.
• Samen mens-zijn; ontmoeting op de grens
• Lichamelijkheidsbeleving (1): begin van binnenuit
• Lichamelijkheidsbeleving (2): waarnemen
• Invloed op je gevoelswereld
Blok 2 Leven en aanwezig zijn
In dit blok ervaar je hoe je als docent bewust aanwezig kunt zijn – ook in de drukte van het onderwijs. Je leert stresssignalen herkennen en beter voor jezelf te zorgen, zonder je verbinding met studenten te verliezen. Een verdieping op lichaamsbewustzijn en het bevorderen van rust, zelfvertrouwen en professionele stevigheid. Zo creëer je een veilige, open leeromgeving waarin ook jij als mens mag meebewegen.
Thema’s:
• Herkennen en benutten van jouw overlevingsreactie als bescherming
• Ontvankelijkheid: voelen zonder te versmelten
• Jouw les. Jouw ruimte. Bewust worden en inzetten van jouw unieke manier of stijl.
• Empathisch luisteren: aandacht die verbindt.
Blok 3 Beleven en aanwakkeren van jouw innerlijk vuur
Dit blok is een verdieping in het contact met jezelf, je studenten en je omgeving. Hoe wakker jij jouw innerlijk vuur aan en welke brandstof is hiervoor nodig? Hoe blijf je trouw aan jezelf? Dat vraagt om nieuwsgierigheid, om levenslust en om moed. Door stil te staan bij non-verbale communicatie, groepsdynamiek en de invloed van fysieke en sociale context, leer je je af te stemmen op wat er écht speelt. Je ervaart hoe affectieve bevestiging, innerlijke bewogenheid en zelfbewustzijn fundamenten zijn voor betekenisvol onderwijs en hoe jij daarin een bron van inspiratie kunt zijn.
Thema’s:
• Hoe je onderwijs belevend maakt
• Wederkerigheid: jouw non-verbale impact op verbinding
• Zijnswijze: zijn is genoeg
• Levenslust: verbonden met je eigen kompas
Wat deze leergang bijzonder maakt?
• Een reis terug naar de essentie van het docentschap
• Ruimte voor ontmoeting met gelijkgestemden
• Verdieping van jouw persoonlijke drijfveren en onderwijsvisie
• Aanwezigheid, verbinding en je durven laten raken; als leidraad voor betekenisvolle ervaringen
• Oefeningen en werkvormen die je direct kunt toepassen
• Een plek om op adem te komen, te vertragen, te beleven en inspiratie op te doen
Opzet
• 3 blokken van 2 aaneengesloten dagen met overnachting.
• Supervisie en intervisie als ondersteuning bij jouw leerproces
• Inclusief: 1 supervisiebijeenkomst en 2 intervisiemomenten.
• Verzorgd op een sfeervolle locatie waar rust, natuur en reflectie centraal staan.
Waarom meedoen?
• Omdat goed onderwijs méér is dan kennisoverdracht.
• Omdat jij als mens het verschil maakt.
• Omdat het tijd is om ruimte te maken voor wat er echt toe doet.
• Omdat jouw aanwezigheid ertoe doet: voor je studenten én voor jezelf.
De masterclass is gebaseerd op ons boek ‘de docent is ook maar een mens; affectieve vermogens en de menselijke kant van het onderwijs’.
Wanneer?
Locatie Woudenberg (nabij Utrecht):
Blok 1: 20 en 21 oktober 2025
Blok 2: 9 en 10 december 2025
Blok 3: 2 en 3 februari 2026
Locatie Heeten (nabij Zwolle):
Blok 1: 9 en 10 oktober 2025
Blok 2: 26 en 27 november 2025
Blok 3: 18 en 19 februari 2026
Investering: € 3.100,- (excl btw)
Hoe ziet de 6 daagse Masterclass mens-zijn in docentschap eruit?
- 3 blokken van 2 aaneengesloten dagen met overnachting & alle maaltijden.
- Inclusief: 1 supervisiebijeenkomst en 2 intervisiemomenten.
- Verzorgd op een sfeervolle locatie waar rust, natuur en reflectie centraal staan.
- Elk blok bestaat uit thematische verdieping, ervaringsgerichte oefeningen, uitwisseling én tijd voor jezelf.
Blok 1: Overleven en ont-moeten
Blok 2: Leven en aanwezig zijn
Blok 3: Beleven en aanwakkeren innerlijk vuur
Thema's zijn onder andere: lichaamsbewustzijn, invloed op gevoel, zien en luisteren vanuit echt contact, benutten interactiedynamiek.